نورهای شهری خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند

نور مصنوعی شب ساعت بیولوژیکی ۲۴ ساعته بدن را مختل می‌کند و بر کیفیت خواب تاثیرمی‌گذارد. این در حالی است که کم‌خوابی و بی‌خوابی با زوال شناختی مرتبط است

تصویر چراغ‌های شب در کنار تصویر مرد مسنی که به انواع قرص‌ها نگاه می‌کند- Canva

محققان می‌گویند، قرار گرفتن در معرض نور شدید چراغ خیابان‌ها و مغازه‌ها هنگام شب احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را به‌ویژه در جوانان افزایش می‌دهد. 

رابین وُیت-زوالا، استادیار مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو، می‌گوید: «بنابر نتایج به‌دست‌آمده، شیوع آلزایمر در ایالات متحده با قرار گرفتن در معرض نور شب، به‌ویژه در افراد زیر ۶۵ سال، مرتبط است.» آلودگی نوری شبانه، که عامل محیطی تغییرناپذیری است، می‌تواند عامل خطر ابتلا به آلزایمر باشد. 

گروه تحقیقاتی وُیت-زوالا، نقشه‌های آلودگی نوری، مانند چراغ‌های خیابان، روشنایی جاده‌ها و علائم روشن را مطالعه کردند و ۴۸ ایالت را به پنج گروه، از کمترین تا بیشترین شدت نور در شب، تقسیم کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نیویورک‌پست،‌ نور مصنوعی شب ساعت بیولوژیکی ۲۴ ساعته بدن را مختل می‌کند و بر کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد. این در حالی است که کم‌خوابی و بی‌خوابی با زوال شناختی مرتبط است. در این آزمایش، تاثیر آلودگی نوری بر شیوع آلزایمر در میان سالمندان از عوامل خطری مانند سوء‌مصرف الکل، بیماری مزمن کلیوی، افسردگی و چاقی قوی‌تر بود، اما دیابت، فشار خون بالا و سکته بیش از آلودگی نوری در ابتلا به آلزایمر نقش داشتند.

در این مطالعه، شدت نور شب بیش از هر عامل خطر دیگری بر افراد زیر ۶۵ سال تاثیر داشت. البته محققان هنوز نمی‌دانند که دلیل تاثیر نور شبانه بر جوانان چیست. آن‌ها با اشاره به ساختار ژنتیکی می‌گویند جوانان بیشتر در مناطق شهری زندگی می‌کنند و سبک زندگی‌شان به گونه‌ای است که در معرض نور شهری قرار دارند. نویسندگان این مطالعه توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از ورود نور مضر،‌ از چشم‌بند یا از پرده‌های ضخیم استفاده کنیم. 

محققان روی نور داخلی خانه مطالعه نکرده‌اند، اما می‌گویند نور آبی صفحه نمایش تلفن همراه و کامپیوتر روی خواب تاثیر بسیار دارد. آن‌ها همچنین پیشنهاد می‌‌کنند در خانه از نورهای گرم یا تنظیم‌کننده‌های نور استفاده کنیم. 

بیشتر از بهداشت و درمان